onsdag 24 februari 2010

Oändliga inlägg om vädret

Ni ska få ett till inlägg om vädret, bara för att jag inte har något bättre att skriva om.

Jag började småprata med en kvinna idag på vägen hem från jobbet. Vi sade de vanlig fraserna, oj så mycket snö det har kommit och oj så kallt det är. På sommaren är det samma sak, oj så varmt det är eller oj så lite/mycket det regnat.

I brist på bättre kan man alltid prata om vädret.

Det får mig att tänka på en teater av Stefan & Krister, Där fick du. Signe, en äldre kvinna, har en son som är på Mallorca. Hon säger: där är det alltid varmt... men, vad pratar man om då, om man inte kan prata om vädret?

I Gran Canaria t.ex. är det alltid 24 grader (+/- ett par grader) och sol. Då är det ju inget spännande att kommentera hur varmt det är, eller hur soligt det är. Jag tror att de istället lever väldigt länge på fall av extremt väder. "Kommer du ihåg du 1987, som det snöade?"

Som avslutning en bild från imorse. Det var verkligen jättevackert!

2 kommentarer:

  1. Snön är vacker på postkort men inte där jag bor. Men man kan ju också lägga Vals till Sommaren på minnet.

    Lyriken hittas på min blog.

    SvaraRadera
  2. Snön är vacker så länge man inte behöver kravla i den, skotta den, ösa ner den för taket eller annars komma i kontakt med den. Att fotografera snö från fönstret är trevligt.

    SvaraRadera