måndag 22 februari 2010

Recept på vitchokladcheesecake

Jag har noterat att flera personer hittat till min blogg eftersom de Googlat vitchokladcheesecake. De har säkert blivit besvikna då de märkt att jag endast haft bilder, men inget recept på denna härlighet i tidigare inlägg.

Nu skall jag vara snäll med er läsare och dela med mig. Receptet har jag tagit från Hemmets Veckotidning, men jag har modifierat det lite, efter behov.

Botten:
75 gram smör
3-4 dl smulade havrekex (eller dylikt)

Fyllning:
ca. 300 gram vitchoklad (2,5 plattor Panda duger bra)
1 tsk gelatinpulver + 5 msk vatten
400 gram Philadelphia ost
1 tsk vaniljsocker
2 dl vispgrädde

Dekoration:
Krossade hasselnötter och mjölkchoklad fungerar bra. Helt enligt tycke och smak.

Klä bottnen på en form med löstagbart botten med bakplåtspapper. Smält smöret och blanda med de krossade kexen. Tryck ut blandningen på botten, och låt svalna en stund i kylskåpet.

Smält den vita chokladen. Blanda gelatinpulvret med vattnet i en kopp, och låt koppen stå i hett vattenbad så att pulvret löser sig.

Rör om färskosten mjuk och smidig och tillsätt vaniljsockret. Vispa ner chokladen i blandningen. Vänd ner den hårt vispade grädden.

Häll fyllningen på botten och låt stelna i kylen. Garnera som du känner för.

Kakan är ganska arbetsdryg, men söta moses så den är god.

Glöm inte att slicka skålarna då du är färdig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar