lördag 18 december 2010

Julmiddag

Denna jul har jag av någon underlig anledning erbjudit mig att laga julmiddag. Vi blir totalt sju personer, och jag ser framemot att duka bordet, förbereda och laga julstämning i lägenhet. Det här med att laga själva maten är inte alls lockande. Tur att det mesta bara behöver värmas.

Idag när jag var till matbutiken köpte jag det viktigaste inför julbordet. Nämligen skinka, lådor, sill, prinskorvar och köttbullar. Nu har jag bara det där småplocket till. Mitt problem är bara att jag inte riktigt minns vad som brukar finnas som småplock på julbordet. Har ni några idéer?

Jag kikade igenom julbilder från ifjol för att förstärka minnet. Av maten hittade jag endast denna bild:

Godis. Där ser ni hur jag prioriterar.



Den här bilden älskar jag. Klickar ni upp bilden ser ni tårar i ögonen på min syster. Hon hade så önskat denna telefon, men trodde inte att hon skulle få den. Vid det här laget är telefonen säkert sönder eller helt ute. Det här är ju ändå ett heeelt år sedan.



En hund var också med då vi firade jul. Nana heter hon och brukar för det mesta inte vara såhär lugn.

Caesar, som inte kommer att vara med i år. Usch vad jag saknar honom.

6 kommentarer:

  1. Rullsylta, kalvaladåb, gravad lax, fiskrom, rökt lax, rosolli, makaroniäppelskinkärtmajonässallad, rödbetssallad, kokt ägg. Vips så är julmaten fixad :)

    SvaraRadera
  2. "makaroniäppelskinkärtmajonässallad" låter avancerat. Rödbetssallad hade jag helt glömt bort! Herregud, det är just det som är svårt, hur ska man hålla koll på allting? Jag kommer helt säkert att glömma något, så blir någon utan sin favorit. Men sen igen, det är ju jag som lagar, så då får jag bestämma. heheh.

    SvaraRadera
  3. Det räcker med hemgjorda köttbullar, litet sill och skinka. Inte stressa ihjäl sig. Det blir inte bra då.

    SvaraRadera
  4. Jag stressar aldrig, ingen fara där. En grej jag funderade på, jag har aldrig lagat julgodis, om ni hade något där hemma kanske ni vill ta med lite? Jag tror inte man behöver så mycket, men lite sött är alltid bra.

    SvaraRadera
  5. Du ska ta dendär Birka recept tidningen som finns i K-Butiken, där finns en jättegod sill som kan vara fin att ha på julbordet :) Jag tänkte själv laga den!

    SvaraRadera
  6. Jag ska ta mig en titt i tidningen, där brukar annars också finnas bra tips. Tack, Martina!

    SvaraRadera