måndag 18 maj 2009

Lurendrejeri

Idag fick jag en räkning från Nordea Rahoitus gällande soffan och sängen vi köpte för en tid sedan från SuomiSoffa. Jag betalade bort dem för ungefär en vecka sedan, men det hade tydligen inte registrerats hos dem ännu. Vilket är helt OK, det är inte det som gjorde mig upprörd.

Det som stör mig är att jag endast fått en räkning på 168 euro, då mitt egentliga saldo är 4200 euro. Väldigt finstilt står det att fakturans slutsaldo är 4200 euro, men man ska söka för att hitta det. Om man inte reflekterar över det desto mera betalar man säkert gladeligen 168 euro. Och sen börjar det komma saftiga räntor på.

Mitt kreditkort är ett Tuohi-Mastercard som blivit väldigt vanligt, många butiker bjuder ut det. De flesta borde berätta åt sina kunder att de ansöker om ett kreditkort, vilket då inte skedde i mitt fall. Det kom som en mindre trevlig överraskning på posten. Skulle jag vetat att jag fick ett kreditkort "på köpet" skulle jag betalat soffan direkt.

Tuohikortet är utan månadsavgifter och årsavgifter, vilket Nordea gör mycket reklam om. Det är svårare att hitta information om faktureringasvgiften på 4 euro, vilket i praktiken innebär en månadsavgift på 4 euro, om man använder kortet flitigt.

Jag kan förstå att människor får problem med skulder och räntor då sådana här kort kastas efter en i butiken. Med en kreditlimit på 4500 euro som jag har, är det väldigt svårt att på kort tid betala bort sina skulder om man känner för att slösa en månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar