tisdag 21 juli 2009

Samlare

Mamma är hemma och njuter av semestern genom att rensa i allt gammalt tavara som de har överallt. En stor del är naturligtvis sådant som jag och mina syskon lämnat efter oss, sådana grejer man vill ha för att kanske, någon gång långt i framtiden titta igenom och skratta åt för att sedan fundera vad man riktigt ska göra med det.

Det är helt otroligt hur mycket grejer det finns. Och då klassar jag ändå inte min familj som en samlarfamilj, främst pga att huset är alldeles för litet för att rymma allt tavara. Och min mor gör allt för att kasta ut allt gammalt skräp, även om hon har/hade tre pojkar i huset som jobbar emot och hämtar nytt tavara i likadan fart.

Alla dessa grejer, och strider om vad man ska göra med grejer, har fått mig att inte ha något onödigt runt lägenheten. Jag kastar ut mera än vad jag borde, men det är väldigt sällan som jag egentligen saknat det jag kastat ut. För de som har problem med för mycket grejer, här är några enkla steg som hjälper dig att "declutter" din lägenhet:
  1. Köp inte grejer! Speciellt om de är små och samlar mycket damm.
  2. För allt du inte använt på tre år till Emmaus, UFF eller liknande. Dina håliga strumpr kan kastas bort.
  3. Med allt menas verkligen allt, julklappar, dyra jeans som inte passar och någon liten nostalgisk grej som egentligen bara är i vägen.
  4. Fråga inte din bror, sambon eller någon annan om det ska sparas, de säger alltid jo. För bort grejerna när de är på jobb eller sover.

3 kommentarer:

  1. Gillar dina tips! Jag tycker om att slänga bort saker och få mera utrymme, och håller helt med om att små saker ska man inte köpa. Helt onödigt. Tyvärr är min man en lite annarlunda person, han tycker om småsaker som till exempel clown näsa (väldigt roligt i 3 minuter på vappen) och stressboll (jaa, den kankse man rör en gång) och varje gång man frågar om det får fara, är svaret nej. Har istället bara börja slänga ut sånt, för int märker han ändå det, sånt behövs aldrig!

    SvaraRadera
  2. Jag tror det är ett vanligt drag hos män det där. Och det är absolut bäst att slänga bort utan att fråga, de märker det aldrig! :)

    SvaraRadera
  3. How cruel!! Slänga bort utan att fråga?!
    Har en massa onödigt.. Men inte kan jag nu slänga det heller!! :D

    SvaraRadera