onsdag 22 september 2010

Bekvämlighetszon

Jag har varit väldigt bekväm med mina länkar den senaste tiden. Farten har legat kring 6:30 min/km och jag har inte alls orkat pusha mig.

Men idag pressade jag mig lite extra. Det är så lätt hänt att man fastnar i en bekvämlighetszon och slutar att förbättra sig. Eftersom mitt mål är att springa halvmaraton under två timmar, tänkte jag att den farten (5:40 min/km) skulle vara passlig.

Och usch så jobbigt det var. Benen var tunga efter gårdagens yoga, de ville inte alls som jag ville. Varje steg var en pina, fötterna dunsade hårdare än de borde i asfalten, det fina vädret och musiken i öronen hjälpte inte ett dugg.

Men skam den som ger sig, jag pressade på, struntade i att det var jobbigt och efter cirka fem kilometer började det nästan kännas OK.



Det blev inget långt pass, endast sju kilometer, men jag landade på exakt 5:40 min/km. Om jag skulle orka tre gånger den distansen i samma fart är tveksamt. Men jag måste ju försöka!

Klicka annars uppe på bilden så får ni se mera detaljer om min rutt. På den sidan kommer det fram höjdskillnader, fart per km m.m. Ganska kul grej.

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat Jill! Det är inte alltid det lättaste att pressa då det är man själv som bestämmer! :D

    SvaraRadera
  2. Jamen då ser det ju lite proffsigt ut åtminstone, om du har allt av samma märke! Jag ser mer ut som en pajas som dragit på mig första bästa ibland:)

    SvaraRadera
  3. Liza, nä du har så rätt. Man måste köra lite Pippi Långstrump-style "Pippi gå och lägg dig, och om jag inte lyder då nej Pom Bang". :) Om du alls har någon aning om vad jag pratar om :)

    Ibland skulle det vara kul att ha en PT.

    SvaraRadera