onsdag 15 september 2010

Ett tråkigt, men nödvändigt beslut

Idag är sista dagen då man kan anmäla sig till Åland Marathon för ett rabatterat pris. Och vetni vad? Jag har inte anmält mig, och jag har beslutat att jag inte kommer att göra det heller.

Jag är inte redo för ett fullt marathon. Jag har helt enkelt inte tränat tillräckligt, i och med sommarens paus på några veckor och höstens förkylning. Det känns bittert att erkänna, men efter att ha hoppat fram och tillbaka har jag stannat på denna punkt.

Skulle jag springa ett marathon nu, skulle jag helt säkert skada mig, det skulle vara en fruktansvärd upplevelse och jag är rädd att jag skulle tappa intresset för löpning. Istället väntar jag lite, tränar hårdare och siktar på Stockholm Marathon istället.

Nu är det halvmaraton i Hangö den andra oktober som gäller. Östersjömaraton sprang jag även förra året, och det är ett mysigt lopp. Förra årets tid på 2:14 vill jag förbättra, det skulle vara kul att komma under två timmar, men det tror jag inte att är möjligt. Men vem vet?

Kort sagt, jag är deppad att det inte blir ett fullt marathon i år, men jag fortsätter med träningen och fixar det nästa år. Jag lovar.

3 kommentarer:

  1. Du behöver varken deppa eller lova någonting, åtminstone inte åt mig! Nog för att jag förstår varför du gör det, det brukar gjorde ju jag också med Ultran i somras...
    :) Huvudsaken är ju att du har roligt då du tränar och hittar lopp som du tycker är roliga!
    Må bra nu Jill så sätter 1:59 på Hangö halvmaraton! ..eller inte, hur om helst tycker jag att du är toppen! :D

    SvaraRadera
  2. Du är så söt! Jag lovar mig mest för mig själv, tror jag. Det ska nog gå vägen, jag vill så gärna. Det är en helt otrólig prestation att springa 42 km, tänk vad kroppen klarar av egentligen.

    Och roligt har jag. Ser framemot träningspassen nästan varje gång. Alla har vi givetvis dåliga dagar :)

    SvaraRadera
  3. Jag ska också och springa till Hangö imorgon :) Men bara 1/4 maraton, sprang nog ett halv maraton i maj i år, men sen föll träningen helt och hållet i somras så jag tänkte att jag skulle ta det lite lugnt nu i början. Men Ålands 1/2 maraton (tack för idén, visste inte ens om att det ordnas) skulle vara helt kul att springa! Men ha det bra och lycka till imorgon!

    SvaraRadera