söndag 6 juni 2010

Träningsvecka 5, 21 av 26 veckor kvar

Denna vecka har jag fått prova på lite nytt, nämligen fartlek. Det går ut på att man springer fort en tid, sedan lugnt, tar upp takten igen och sedan lite lugnare etc. Det var roligt, verkligen en lek där man får känna efter hur man springer fort och samtidigt lärde jag mig att jag måste hålla tillbaka ibland.

För mig finns det bara två växlar, lugn jogg och spurt. Det är något jag verkligen försöker bättra på, att klara av att springa fort en längre tid, istället för att rusa iväg snabbt och direkt trötta ut mig.

Veckans träning såg ut såhär:

Tisdag: 5,09 km jogg, 30 min 50 sek, 6:03 min/km. Tisdagar är alltid lika tröga för mig. Efter turen blev det Caroline Nilsson 17 minuter mage & rygg (som jag fick i senaste numret av Fitness) samt lite allmän styrka.

Torsdag: Totalt 6,72 km på 45:16. Farten varierade stort. Det blev koordinationslopp och fartlek. Spännande och lärorikt.

Söndag: Långpass, 13,04 km på 1:14:49, medelfart: 5:44 min/km.

Roligt när söndagens långpass faktiskt börjar bli långa. Jag ser verkligen framemot söndagar nu, det är så roligt att testa nya distanser.

Totalt sprang jag 24,85 kilometer, och var ute cirka 151 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar