tisdag 19 oktober 2010

Andas djupt

Efter min sjunde session poweryoga börjar jag ha någon sorts aning om vad jag håller på med. Jag är fortfarande otroligt styv, att röra i golvet med benen raka känns som en omöjlighet, men de olika positionerna börjar kännas mer naturliga.

Vår lärare är otroligt bra, han stöder utan att kritisera och uppmuntrar på ett sätt som känns äkta. 90 minuterna som vi tränar går otroligt fort.

Fastän det inte känns som ett styrkepass, har jag märkt att min grundstyrka förbättrats ordentligt sedan jag började. Jag har alltid varit urdålig på armhävningar, om jag inte får ha knäna i marken har jag knappt klarat en tidigare. Men på lördagen testade jag på skoj igen, och klarade av fem på raken, en liten paus och sedan fem igen. Och då har jag inte gjort någon annan styrketräning än yoga.

Plankan, som kräver core-styrka, går också mycket bättre. Yee för Yoga!

2 kommentarer:

  1. Ja Yoga är nog Da shit liksom.

    Inför en Ashtanga yoga kurs för några år sedan, måsta man gå en prepkurs under helg för att lära sig grunderna. Jag var sjuk i VARENDA EN muskel i hela min kropp efter den helgen. Jag var sjuk på ställen som jag inte någonsin kunnat ana att det ens finns muskler.

    Så, jag kan bra tänka mig att du blir stark och uthållig! :D

    SvaraRadera
  2. :) Yoga ger definitivt en intressant muskelvärk.

    SvaraRadera