fredag 30 oktober 2009

Halloween

Är det bara jag, eller har det varit extra mycket diskussion agående Halloween / Allhelgona det här året? För mig går de inte att jämföra, det är två helt olika traditioner.

Allhelgona har aldrig betytt särskilt mycket för mig. Gravgården är vacker då den är upplyst med levande ljus, men that's about it. Halloween å andra sidan älskar jag. Förmodligen beror denna kärlek på min tid i USA, där visste de verkligen hur man skulle fira.

Husen i mitt grannskap var under Halloween helt fantastiskt dekorerade. Ett hus hade en stor spindel som sträckte sig från marken ända upp till taket. Lyktor gjorda av pumpor lyste upp varje terass. Det var en speciell känsla i luften som är svår att förklara.


Denna känsla finns inte här i Finland, och det är synd tycker jag. Halloween är en så festlig helg, som saknar like. Skönt med en helg som inte handlar om Jesus födelse, död eller annan bemärkelsedag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar