tisdag 30 april 2013

Nätterna

Imorgon blir sonen sex veckor och jag börjar äntligen känna att han har någon sorts dygnsrytm. Han skiljer klart på dag och natt, under natten sover han längre pass och är endast vaken en kort stund för amning och eventuellt blöjbyte. Jag kan ungefär gissa vilka tider på dagen han kommer att vara vaken, och vilka tider som är bra för promenader. 

Morgongymnastik är viktigt för välmåendet
Nu har vi fått två fina nätter efter varandra, och jag hoppas att det inte är en slump. Första passet sover han från klockan åtta till halv två, dvs fem och en halv timme. Upp för mat, sedan sover han ungefär tre-fyra timmar till, så blir det mat igen och byte av blöja, för en sista nattsömn på två-tre timmar.

Morgon blir det ungefär sju eller åtta, då är han pigg och social och fnissig. Då brukar jag flytta honom till vår säng, det är så gosigt att ligga och mysa en timme eller så, tills han somnar på nytt och jag kan stiga upp för att äta morgonmål.

Blicken som får mig att smälta, natt som dag
Vi har alltså fått riktigt bra nätter, jag känner mig för det mesta utvilad på morgonen. Jag önskar bara att vi kunde flytta sista passet framåt, så att natten skulle börja nio-tiden istället för åtta. Nåja, efter att jag skrivit detta kommer allt förstås att ändra, som det brukar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar