måndag 30 september 2013

Sömnprojekt

Eftersom Jon äter så mycket om dagarna vet jag att han inte behöver äta på nätterna mera. Ändå har han vaknat två-tre gånger varje natt och krävt en slurk, en ovana som jag vill bli av med. På fredag bestämde vi oss för att testa att få honom att somna om utan mat.

Första natten gav vi upp efter två timmar, Jon ville inte somna om. Andra natten hade Jon inte alls druckit mjölk på kvällen, så då gav vi upp direkt. Men igår kväll läste jag en kommentar på ett forum, att det handlar om envishet. Den som är envisast vinner. Då blev jag mycket mer beslutsam, när det är tävling i envishet finns det bara en vinnare, jag!

Klockan fyra vaknade han inatt, sedvanligt. Vänligt men bestämt gick jag till Jons rum, klappade om honom och lugnade honom, sjöng lite, men jag tog honom inte upp ur sängen. Han måste ha känt på sig att kampen var förlorad för han somnade om på rekordtid. Fem vaknade han igen, men då var det Rogers tur. Det gick tydligen också bra, för ingen bebis kom till min famn och krävde mjölk.

Halv sju-tiden var det sedan morgon, Jon drack mjölk i två omgångar för att sedan somna bredvid mig klockan åtta. Jag somnade också, och så sov vi ända till klockan 10! Jag har alltså sovit från 10 till 10 inatt, med undantag för två pauser på ungefär en timme. Helgalet!

Få se hur denna natt blir. Jag är i alla fall fast besluten, ingen nattamning i det här hushållet mera!

2 kommentarer:

  1. Jag märkte också det där att om man var helt inställd på att inte ge med sig så gav nog bebisen upp ganska snabbt :)

    SvaraRadera
  2. Tänk att de är så uppmärksamma, spännande! Denna natt gick också bra, jag behövde bara stiga upp en kort stund för att ge honom nappen. Han har också blivit bättre på att somna själv, skönt.

    SvaraRadera