torsdag 13 juni 2013

Hushållssysslor

Ända sedan jag blev mammaledig har jag skött om största delen av hushållssysslorna (förutom matlagningen, hata matlagning, det gör jag endast om jag måste). Det känns helt rätt, jag är ändå ledig om dagarna och har tid över att städa, tvätta m.m.. När maken är hemma så vill jag hellre att vi umgås som en familj, än pysslar med tråkiga saker som att städa toaletten.
 
Igår när jag städade slog det mig, att tänk om Roger nu blir van med detta? Att vi fortsätter på samma sätt efter att jag börjat jobba? Jag kan tänka mig att det är ganska vanligt att det händer. Hemarbete är en sådan grej som inte syns så länge det görs regelbundet.
 
För att undvika att mitt slit glöms bort kräver jag alltid att Roger skall beundra mitt arbete när han kommer hem. Titta så köksbänken glänser! Dofta på de rena mattorna! På samma gång uppmuntrar jag honom att berätta om sin arbetsdag.
 
Hur vi skall orka städa efter att jag återgått till arbete är ett mysterium för mig. Det tar vi sedan.

//Hon som borde städa vessan men inte riktigt har lust

2 kommentarer:

  1. Tyvärr är det just så det blir :) Kvinnan städar och fejar precis som under mammaledigheten, även då hon är tillbaka på jobbet. Städandet är bara en sak, PLANERINGEN av företaget: familjen är nästan ännu jobbigare, och det KAN INTE en man sköta :) Ha, ha... låter lite bittert dethär, men vi hade ett MÖTE där vi delade upp hemmet i olika områden (som på ett företag). Var och en ska se till att området man tilldelats (exempelvis städa toalett och badrum, disk, tvätt, vardagsplanering med mat, dagis...etc) sköts! Annars kan det leda till liknande konsekvenser som på ett företag: Man får sparken :D Du ska läsa Gunilla Bergenstens böcker (finns på Ekenäs bibban) "Familjens projektledare säger upp sig" och "att älska varandra i längden: och på bredden". Superbra böcker, handlar INTE om att man ska hata sin man, som jag säkert fick det att låta :D ha, ha Hälsningar/Martina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för boktipsen, jag ska läsa. Du har rätt, planeringen tar massor med tid, och på den fronten är nog inte min man heller den bästa. Vi måste absolut göra som ni när vi båda jobbar igen, gå igenom och fundera på allt. Kanske den som försummar sina uppgifter inte får sparken, men lönesänkning i alla fall ;) Som tur kommer Roger att vara pappaledig i sex veckor, då han får sköta allt. Ska bli spännande att se hur det går. Jag måste säkert anstränga mig för att inte lägga mig i.

      Radera