onsdag 19 juni 2013

Myran

Igår gjorde de ett gott beslut i samhällstekniska nämnden, myran får bli kvar i Lejonparken. Förra veckan kom det information om att klätterställningen kan vara farlig och att underlaget inte dämpar fall tillräckligt. Det här stämmer, helt säkert.
 
Jag tycker ändå inte att det är skäl nog att ta bort den, och jag är glad att beslutsfattarna anser samma (de vågade väl inte annat med tanke på uppropet ärendet fått i sociala medier). Förutom att Myran är farlig är den också utmanande, bra för utvecklandet av koordination och motorik (säger jag som inte har någon aning om sådant här) samt kul för barn i alla åldrar och barnsliga vuxna.
 
Allt ska vara så förfärligt säkert nuförtiden. Ingenting får vara lite farligt och svårt. Om ett barn växer upp i ett totalt skyddat samhälle där absolut ingenting kan hända, hur skall hen då klara sig då dessa säkerhetsåtgärdet försvinner?
 
Jag lekte en hel del i myran som ung, och jag kommer ihåg att jag var ganska rädd för att göra vissa saker, t.ex. klättra utanpå myran. Vet ni vad jag gjorde då? Jo, jag undvek att klättra där jag inte vågade. Barn kan nog vara förnuftiga, ibland, om vi låter dem tänka själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar