tisdag 18 juni 2013

Resident Evil Deck Building Game

RE2
Grundspelet. Mysigt, eller hur?
Åldersrekommendation: 13+
Antal spelare: 2-4
Tidsuppskattning: 30min + 1h (vi kan ibland sitta halva natten, så detta stämmer inte riktigt, som vanligt)

Det här är nog mitt absoluta favoritspel just nu, och alla som spelat Resident Evil DBG har älskat det. Det är ett typiskt Deck Building Game, alltså ett kortspel, där du bygger upp din hand under spelets gång. Alla spelare får några specifika kort i början och sedan kan man köpa nya kort under sin tur. De kort du spelar med kan alltså variera mycket från gång till gång.

RE3
Att skjuta zombien en solig vårdag. Perfektion.
De som spelat videospelet Resident Evil kan säkert gissa sig till målet, döda stora bossen och skjut så många zombies på vägen dit som möjligt. Du gör detta genom att köpa vapenkort (shotguns är min favorit) och ammunition. Som hjälp på vägen kan spelaren också behöva "bonuskort", herbs och annat skojigt. Det är jätteroligt att bygga ihop en bra hand, och även om du inte älskar zombien, kan det vara ett spel för dig.

Varje spelomgång ser helt olika ut, det finns oändliga scenarion att spela ut och flera olika karaktärer som du kan spela. Varje karaktär har två specialkunskaper, och dessa ändrar lite på hur det lönar sig att spela. Man får alltid skratta då man spelar detta spel, och nervositeten när man drar följande zombiekort från mansionen är prima.

RE1
Grundspelet och våra tre tilläggsspel
Vi har tre expansioner till detta spel, alla utom den nyaste som har varit svår att få tag på. Någon gång ska vi slå ihop alla kort i alla lådor, i scenariot med namnet "weekend killer". Jag blev så sugen på att spela när jag skriver detta att jag skickade några meddelanden och nu blir det spelkväll om ungefär en timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar