tisdag 25 juni 2013

Libertalia

Åldersrekommendation: 14+ (lite väl högt i min mening, yngre barn kan bra spela detta)
Antal spelare: 2-6
Tidsuppskattning: 45 min

Att leka sjörövare (eller heter det pirat? finns det någon skillnad) är alltid roligt, så också i Libertalia. Jag har ingen bild på lådan men klicka på länken så ser ni hur spelet ser ut. Spelaren har tre omgångar att samla på sig så många poäng i form av dubloner och byte (booty) som möjligt.
 
Libertalia (2)

Alla spelare har exakt samma kort och utgångsläge, så det är inte mycket tur med i spelet. Det gäller att hålla koll på vilka pirater som motståndarna spelar ut, och försöka överlista deras taktik. Spelet är ganska lätt att lära sig, men fastän jag spelat det flera gånger gör jag fortfarande en hel del tabbar. Det är mycket man skall hålla reda på, men det är också det som gör spelet roligt.
 
Libertalia
Viktigt att dricka lite medan man spelar
Det jag gillar mest med Libertalia är illustrationerna och citaten vid varje karaktär. Medan de andra spelarna funderar är det roligt att studera korten noggrant. Brickan som varje spelare har är också vackert ritad.

098
Min "pirate den", fylld med pirater, dubloner och byte
Till nästa vecka blir det en gammal klassiker, om jag inte spelar något annat roligare före det förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar