tisdag 28 maj 2013

Morjens


Åldersrekommendation: 15+
Antal spelare: 2-6 (spelar ni som par eller lag kan man spela i princip hur många som helst)
Tidsuppskattning: 60+ minuter

Det är svårt det här med finlandssvenska produkter, jag vill tycka om dem, för det är ju finlandssvenskt. Vi måste liksom hålla ihop och stöda varann.

Spelet är ett frågespel om svenskfinland. Jag vill nästan kalla det ett skvallerspel, med frågor om vem som är vem och vad som är vad. Det finns två kategorier av frågor, lätta och svåra, men för att vara ärlig har jag inte märkt så stor skillnad. Frågorna är delade i olika teman och hela upplägget är väldigt klassiskt frågespel, med   en extra bonus, tsägä-korten.

Jag är urdålig på detta spel, kan jag svara på en fråga av tio är jag nöjd. Jag förklarar bort det med att frågorna är svåra, om du inte råkar känna till just den specifika sak som frågas efter. Som exempel på lätt fråga, Vilken f.d. fotomodell, sedermera skulptör, är känd för sina sensuella kvinnofigurer? Mitt svar: ingen aning. Sedan när det kommer frågor gällande Ekenäs eller vem som är rektor för Yrkeshögskolan Novia, blir det lättare.


Vi har en gång plockat fram spelet på en fest med cirka 15 personer, med blandad kännedom om världen. Jag ställde frågorna på kortet och alla fick svara, men inte ens då kunde vi svara på så mycket mer än varannan fråga. Endast en gång har jag spelat med ett par som lyckades svara på fråga efter fråga, men dessa två är nästan övermänskliga när det kommer till kunskap och finlandssvenskt mingel.

Köp gärna, för det är alltid bra att understöda finlandssvenskt, men särskilt kul är det inte att spela. Den orange lådan piggar dock upp spelskåpet, så någon nytta har det.

Nästa vecka: Carcassonne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar