tisdag 21 maj 2013

Village

Så hade vi tisdag igen, vilket betyder ett nytt spel. Denna gång blir det min brors spel, som jag köpte åt honom till julklapp, Village. I vår familj köper vi nämligen julklappar som vi egentligen vill ha själv. Jag har inget foto på lådan, men ni kan se hur spelet ser ut här

Åldersrekommendation: 12+
Antal spelare: 2-4
Tidsuppskattning: 75 minuter


Spelet går ut på att bygga prestige till din familj. Tiden går, någon i släkten dör, nya generationer föds och livet snurrar på. Du ska göra dina gubbar kända i byn, kanske satsa på en karriär i stadshuset eller varför inte vandra den andliga vägen? Mycket kan hända, du har ett visst antal turer på dig, så blir det högmässa och det börjar en ny "årstid". Spelet är slut när gravgården eller byaboken är fylld med prestigefyllda gubbar*.


När du får reglerna förklarade för dig för första gången förstår du förmodligen ingenting. Det är gubbar som dör, gubbar som reser, högmässa och bondgårdar. Det tar som tur inte många turer att bli varm och kläderna, och sedan är det bara att njuta. Jag älskar att det finns så många olika saker att satsa på i detta spel, man kan fokusera på en sak eller försöka sig på allt. Endast lite tur ingår i spelet, det är med långsiktigt tänkande och bra planering som du vinner. Det gäller förstås också att hålla ett öga på vad de andra spelarna sysslar med.

Ett bra och mångsidigt spel, jag kan varmt rekommendera detta. Nästa vecka blir det Morjens.

*Här vill jag påpeka att vi kallar figurerna gubbar, det är givetvis både kvinnor och män, hur skulle annars nya generationer komma till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar